Pengaruh Penerapan Program Kuis dalam Pembelajaran Bahasa Arab Terhadap Hasil Belajar Siswa MTs Tarakan
Abstract
The background of this research is the low learning outcomes of online students in the seventh grade Arabic subject at Madrasah Tsanawiyah Negeri Tarakan. One of the learning media that can improve online learning outcomes is the android quizziz learning media. The goal to be achieved is to determine the effect of the quizziz android game application in learning Arabic on learning outcomes for class VII MTs Negeri Tarakan students. This study uses a quantitative research approach and the type of research used is a quasi-experimental design with a nonequivalent control group design. The research sample used was class VII C as the experimental class and class VII D as the control class. Research data obtained from the results of pretest and posttest with multiple choice questions to measure student learning outcomes. Analysis of research data using T-test with the formula Independence Sample T-Test. The results showed that there was a significant influence on the use of quizziz android application media on learning outcomes for seventh grade students at MTs Negeri Tarakan. This is in accordance with the results of hypothesis testing, the significance value (Sig.2-tailed) is 0.018 <0.05, thus Ha is declared accepted and Ho is declared rejected. Thus, it can be concluded that there is an influence of the quizziz android application learning media on the learning outcomes of class VII students at MTs Negeri Tarakan.
References
Anggereni, Santih. 2016. Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Macromedia Flash Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Materi Hukum Newton, Jurnal Biotek Vol. 4, No. 2.
Annur, Saipul. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan, Palembang : Grafika Telindo, 2008.
Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2011. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo Pesabda.
Bima Putra, Bahar. 2021. Pengaruh Game Online Terhadap Perilaku Remaja,Artkel Psikologi Kesehetan. Kediri : . IIK STRADA INDONESIA.
Cecep dan Bambang Sutjipto, Kustandi. 2011. Media Pembelajaran : Manual dan Digital, Bogor: Ghalia Indonesia.
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran, Yogyakarta: Gava Media.
Depdiknas. 2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Fajriah, Zahratun. 2015. Peningkatan Penguasaan KosaKata Bahasa Arab (Mufradat) melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar, Jurnal Pendidikan Usia Dini Vol. 9 Edisi.
Felinna, Vera Sherly. 2014. Efektivitas Pengkatkan Penggunaan Media Gambar Diam Dalam Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosa kata Bahasa Arab Siswa Kelas VIII Mts Ma’arif Mandiraja Banjarnegara Jawa Tengah Tahun Ajaran 2014/2015, Skripsi Jurusan Pendidikan Bahasa Arab UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Hamid, M.Abdul. 2008. Pembelajaran Bahasa Arab : Pendekatan, Metode Strategi, Materi, dan Media, Malang: UIN Maliki Press.
Handayaningrat, Soewarno. 1994 Pengantar Studi Ilmu Administrasi dan Manajemen, Jakarta: CV. Haji Masagung.
Hartono. 2019. Metodologi Penelitian, (Pekanbaru: Zanafa Publishing.
Henry Guntur, Tarigan. 2008. Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa, Bandung: Angkasa.
Hermawan, Acep . 2013. Metodologi Pembelajaran Bahasa arab, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Hidayat. 1986. Teori Efektifitas dalam Kineja Karyawan, Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Idrus, Mahmud. 2009. Metode Penelitian Sosial, Jakarta: Erlangga.
Kartono, Kartini. 2007. Patologi Sosial, Jakarta: Rajawali.
Keraf, Gorys. 2010. Diksi dan Gaya Bahasa, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Luqman Hakim, Muhammad dkk. 2019. Efektivitas Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Mata Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VIII SMP IT al-Huda Wonogiri, Jurnal Prosiding Seminar Nasional Geotik.
M.Ridwan. 1999. Kamus Ilmiah Populer. Jakarta: Pustaka Indonesia.
Mahmudi, 2005. Manajemen Kinerja Sektor Publik, Yogyakarta: UPP AMP YKPN.
Mardapi, Djemari . 2008. Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Nontes, Yogyakarta: Mitra Cendikia.
Mustofa, Syaiful. 2011. Strategi pembelajaran bahasa Arab inovatif. Malang: UIN-Maliki Press.
Nasution, 1987. Teknologi Pendidikan, Bandung: Jemmars.
Nova Suparmanto, dan Rahmat Hidayat, Adi Wicaksono. 2010. Software Simulasi Ujian Nasional Berbasis Mobile Appication Menggunakan Bahasa Pemrograman Java 2 Micro Edition (J2ME), Yogyakarta: UIN Yogyakarta.
Nurgiyantoro, Burhan. 2014. Penlaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi, Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
Pimada, L. H. 2017. Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Modern Darussalam Gontor Putri III. EDUCASIA, 2(1). http://www.educasia.or.id/index.php/educasia/article/view/18
Rahmah, J. 2016. Pengaruh Interaksi Sosial Siswa terhadap Prestasi Belajar PAI. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 1(1). http://www.educasia.or.id/index.php/educasia/article/view/8
Richard M, Steers. 1985. Efektivitas Organisasi, Jakarta: Erlangga.
Riyani, Cepi. 2009. Media Pembelajaran, Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam.
Rosyidi, & Machmudah. 2008. Active Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: UIN Malang Press.
Sanjaya, Wina. 2014. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Saugi, W. 2018. Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Cooperative Learning Berbasis Achievement Grouping (CLAG). EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 3(1). http://www.educasia.or.id/index.php/educasia/article/view/19
Sedarmayanti. 2002. Syarifuddin Hidayat, Metodologi Penelitian, (Bandung: Mandar Maju.
Soedjito. 2009. Kosakata Bahasa Indonesia, Jakarta: Gramedia Pustaka Press.
Soewarno, Handayaningrat. 1988. Pengantar Studi Ilmu Administrasi dan Manajemen. Edisi Revisi Cetakan 8. Jakarta: CV. Haji Masagung.
Subagyo, Joko. 1999. Metode Penelitian Dalam Teori dan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.
Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan, Yogyakarta: Rajawali Pers.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan: Kualitatif, Kuantitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran, Yogyakarta: Pedagogja PT. Pustaka Insan Madani.
Sutedi, Dedi. 2011. Penelitian Pendidikan Bahasa Jepang, Bandung: UPI Press.
Tannembaum dan Georgopolus. 1988. Efektivitas Organisasi, Jakarta: Erlangga.
Wasty Soemanto dan Soetopo Hendyat. 1989. Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Bina Aksara.

