Peran Permainan Fisik Motorik Kasar dalam Mendukung Iklim Pembelajaran yang Aktif dan Menyenangkan di PAUD

  • Raudatul Zannah Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Lina Revilla Malik Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: physical play, gross motor, learning environment, early childhood education.

Abstract

This study aims to examine the role of gross motor physical play in supporting the creation of an active and enjoyable learning environment at TK Tiara Pertiwi Loa Janan. Gross motor physical play, such as running, jumping, and obstacle courses, is used to develop children's gross motor skills as well as enhance their engagement and motivation in learning. This research employs a descriptive qualitative method with data collection techniques including observation, interviews with teachers, and documentation of learning activities. The results show that gross motor physical play can create a more dynamic, enjoyable learning atmosphere while supporting children's physical, social, emotional, and cognitive development. Additionally, this type of play also plays a role in overcoming children's boredom during learning sessions and enhancing social interaction among students. Despite challenges related to limited facilities, gross motor play can still be adapted creatively by teachers. This study concludes that gross motor physical play has a positive impact on creating an active, enjoyable, and effective learning environment at TK Tiara Pertiwi.

References

Anhusadar, L. (2020). Evaluasi pelaksanaan standar produk hasil belajar pada satuan pendidikan anak usia dini. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 13(1), 34–45.
Astuti, B., & Wathon, A. (2019). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Melalui Metode Pembelajaran. Sistim Informasi Manajemen, 2(2), 113–138.
Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). Pimikiran abraham maslow tentang motivasi dalam belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48.
Candra, O., Pranoto, N. W., Ropitasari, R., Cahyono, D., Sukmawati, E., & Cs, A. (2023). Peran pendidikan jasmani dalam pengembangan motorik kasar pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7, 2538–2546.
Erfayliana, Y. (2017). Aktivitas bermain dan perkembangan jasmani anak. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(1), 145–158.
Fadillah, S., Pos, M. P., & Azzahrawani, F. (2024). Meningkatkan Keterampilan Motorik Kasar Anak Sekolah Dasar Melalui Permainan Tradisional. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(5), 8813–8821.
Faridy, F., Fitri, M., & Fikri, M. (2024). Pendekatan Guru Dalam Mengoptimalkan Pengembangan Motorik Kasar Anak di PAUD Bungong Seurune Aceh Besar. Jurnal Raudhah, 12(1), 1–13.
Fitriana, N., & Wijayanti, A. (2023). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Estafet Bola Bambu pada Anak Kelompok B di TK Dharma Wanita Sumengko Kwadungan Ngawi. ABNA: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1).
Hanum, A., & Rohita, R. (2020). Kegiatan sentra olah tubuh dalam menstimulasi kemampuan motorik kasar anak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 2(2), 89–101.
Khairunisa, K., Fauzi, T., & Andriani, D. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Gerak Motorik Kasar Melalui Brain Gym Pada Anak Usia Dini Kelompok B Di PAUD Al Muqoddim Palembang. Jurnal Lentera Pedagogi, 6(1), 18–25.
Khasanah, K. (2020). Penerapan Metode Bermain Estafet Puzzle dalam Meningkatkan Kerjasama Kelompok di RA Miftahul Huda 1 Turirejo Demak Tahun Pelajaran 2019/2020. IAIN KUDUS.
Kurniasari, R., & Wathon, A. (2019). Pembelajaran Konstruktif Melalui Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(2), 96–112.
Liani, P. N., Ambarwati, H., & Tristya, I. (2023). Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus dan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Al-Zayn: Jurnal Ilmu Sosial & Hukum, 1(2), 71–101.
Lita, L., Jatisunda, M. G., Nahdi, D. S., Nurlatifah, I., Rasyid, A., & Cahyaningsih, U. (2023). Peningkatan Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Outbond Kids. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1133–1140.
Maftuhah, S., & Wathon, A. (2018). Pengembangan Game Kelompok Melalui Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 1(2), 169–183.
Mahmud, B. (2019). Urgensi stimulasi kemampuan motorik kasar pada anak usia dini. DIDAKTIKA: Jurnal Kependidikan, 12(1), 76–87.
Maryana, R., & Rachmawati, Y. (2013). Pengelolaan lingkungan belajar. Prenada Media.
Mulyana, A., Lestari, D., Pratiwi, D., Rohmah, N. M., Tri, N., Agustina, N. N. A., & Hefty, S. (2024). Menumbuhkan Gaya Hidup Sehat Sejak Dini Melalui Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 321–333.
Mulyati, M. (2019). Menciptakan pembelajaran menyenangkan dalam menumbuhkan peminatan anak usia dini terhadap pelajaran. Alim, 1(2), 277–294.
Mustafa, P. S., Gusdiyanto, H., Victoria, A., Masgumelar, N. K., & Lestariningsih, N. D. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian tindakan kelas dalam pendidikan olahraga. Insight Mediatama.
Mutmainah, L. (2012). Inovasi Outbound dalam Meningkatkan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Prasekolah di TK Dwi Warna Jaya Kota Surabaya. Universitas Airlangga.
Nur, L., Mulyana, E. H., & Perdana, M. A. (2017). Permainan Bola Kecil Untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia Dini pada Kelompok B di TK Pertiwi DWP Kota Tasikmalaya. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 53–65.
Nurdiana, R. (2023). Penggunaan Metode Pembelajaran Berbasis Permainan terhadap Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Thufuli: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 53–58.
Pratiwi, Y., & Kristanto, M. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar (Keseimbangan Tubuh) Anak Melalui Permainan Tradisional Engklek Di Kelompok B Tunas Rimba II Tahun Ajaran 2014/2015. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2 Oktober).
Rahayu, E. (2023). Peran Permainan Tradisional dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Journal on Education, 5(4), 17721–17737.
Suwardi, I., & Farnisa, R. (2018). Hubungan peran guru dalam proses pembelajaran terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181–202.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910.
Wulan, W., & Wathon, A. (2021). Implementasi Metode Outdoor Learning Untuk Mengembangkan Kemampuan Fisik Motorik Kasar Anak Usia Dini Kelompok B Di Ra Muslimat Khadijah Al Huda Patianrowo Nganjuk. Sistim Informasi Manajemen, 4(1), 181–195.
Yusran, R., & Sadaruddin, S. (2024). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Kinestetik Anak Usia Dini. AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research, 7(1), 47–55.
Zulfriman, R., Kustanti, M., Amelia, R., & Gusmirawati, G. (2024). Implementasi Metode Outdoor Learning Dalam Membentuk Lingkungan Pembelajaran Yang Efektif Dan Menyenangkan. AMI: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 70–76.
Published
2024-08-31
How to Cite
Zannah, R., & Malik, L. R. (2024). Peran Permainan Fisik Motorik Kasar dalam Mendukung Iklim Pembelajaran yang Aktif dan Menyenangkan di PAUD. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 9(2), 125-134. https://doi.org/10.21462/educasia.v9i2.274