Kolaborasi Antara Orang Tua dan Guru dalam Model Pengasuhan Berbasis Pendidikan di PAUD
Abstract
This research discusses the collaboration between parents and teachers in an education-based parenting model in early childhood education (PAUD), which plays a crucial role in supporting the holistic development of young children. Based on the literature review, collaboration that includes communication, parental participation, and support for learning at home positively impacts children's academic and social-emotional development. Teachers, with their professional competencies, act as facilitators who can design activities according to the developmental needs of children, while parents support learning through emotional stability and educational values at home. However, challenges such as differing perceptions, time limitations, and economic backgrounds require inclusive strategies, such as family-centered education models that position families as key partners in education. This approach has proven effective in enhancing children's motivation to learn and strengthening the emotional connections between children, parents, and teachers. In conclusion, harmonious collaboration can create a holistic and sustainable ecosystem.
References
Dadan, S. (2016). Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak (1 ed.). Kencana.
Epstein, J. L. (2005). Attainable goals? The spirit and letter of the No Child Left Behind Act on parental involvement. Sociology of education, 78(2).
Fan, W., Li, N., & Sandoval, J. R. (2018). A reformulated model of barriers to parental involvement in education: comment on Hornby and Lafaele (2011). Educational Review, 70(1).
Fauziah, N. D., Djoehaeni, H., & Rudiyanto. (2022). Bentuk Kolaborasi Guru dan Orang Tua Anak Pada Satuan PAUD (Penelitian Studi Kasis Deskriptif di PG & TK Daarut Tauhid). 19(229).
Fitri, A., Nasution, F., & Maulana, M. (2023). Peran Penting Keluarga dalam Perkembangan Sosioemosional pada Anak Usia Dini. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(2).
Hariyono, Vera, S. A., Tumobar, R. T., Suhirman, L., & Safitri, F. (2024). Perkembangan Peserta Didik: Teori dan Implementasi Perkembangan Peserta Didik pada Era Digital (I). Sonpedia Publishing Indoensia.
Ismail, R. S. N. (2020). Kolaborasi Peran Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2).
Latif, M. A., Amir, R., Marzuki, K., Gaffar, F., & Nurhayati, S. (2023). Kolaborasi Strategis Lembaga PAUD dan Orang Tua di Era Digital melalui Program Parenting. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3).
Mulia, P. S., & Kurniati, E. (2023). Partisipasi Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Wilayah Pedesaan Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3).
Nigrum, P. A., Tisnawati, N., & Noormawanti, N. (2022). Peran Guru Paud Dalam Menstimulus Perkembangan Bahasa Anak. Thufulah: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1).
Novela, R., & Yulsyofriend, Y. (2019). Pelaksanaan Kolaborasi Guru dan Orang Tua dalam Perkembangan Anak di Taman Kanak-Kanak Alam Minangkabau Padang. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(2).
Qadafi, M. (2024). Kolaborasi Guru Dan Orang Tua Dalam Menanamkan Karakter Disiplin Anak Usia Dini Di Paud Nurul Falah Penyambungan Barat. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 7(1).
Roesli, M., Syafi, A., & Amalia, A. (2018). Kajian Islam Tentang Partisipasi Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. Jurnal Darussalam; Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, IX(2).
Sari, R. A., Siregar, M. F. Z., & Nurhamidah, N. (2024). Partisipasi Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 1(1).
Theodoridis, T., & Kraemer, J. (n.d.). Peran Orang Tua Dalam Pengasuhan Anak.
Ulfa, A. F., Hatala, T. N., Septiana, N., Naulia, R. P., Yulianti, N., Rahayu, I. S., Hamdanesti, R., Nugraheni, W. T., Sartika, N., & Lestari, N. E. (2024). Buku ajar keperawatan anak sehat. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ulfah, & Arifudin, O. (2022). Peran Guru Dalam Upaya Pengembangan Bakat Dan Minat Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 3(Vol. 3, No. 1, Januari 2022).
Wachidah, L. R., & Putikadyanto, A. P. A. (2024). Kolaborasi Guru dan Orang Tua dalam Mengembangkan Literasi Bahasa Ramah Anak pada Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini.
Zed, M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan (III). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

