Peran Guru KB-TKIT Mardhatillah Dalam Penerapan Pola Hidup Sehat dengan Gizi Seimbang

  • Hilmiah Universitas Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Lina Revilla Malik Universitas Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: gizi seimbang, pembiasaan hidup sehat, peran guru

Abstract

This study aims to understand the role of teachers in implementing healthy lifestyles with balanced nutrition at TKIT Mardhatillah. Teachers play a vital role in guiding children to understand the importance of balanced nutrition and personal hygiene as part of developing healthy habits from an early age. This research employs a descriptive qualitative approach, with data collected through interviews, observations, and documentation. The results indicate that teachers at TKIT Mardhatillah actively promote healthy lifestyles through daily activities such as handwashing, consuming healthy food, and maintaining body hygiene. Moreover, teachers collaborate with parents to ensure that children practice healthy habits not only at school but also at home. The challenges faced in implementing these habits include children's inconsistent practices at home, which sometimes do not align with the lessons taught at school. Cooperation between teachers and parents is crucial to establish consistency in the implementation of healthy lifestyles and balanced nutrition for children. The findings of this study emphasize the critical role of teachers in educating young children about health and nutrition, and the need for family support to ensure the continuity of health programs implemented at school.

References

Djollong, A. F., Sari, A., Junizar, J., Pramanik, N. D., Kustanti, R., & Lubis, A. A. Z. (2023). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini: Teori dan Panduan Komprehensif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Hanur, B. S., Umam, M. K., & Zuhriyah, N. (2019). Memantik Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini melalui Pemberian Gizi Seimbang dalam Persfektif Al Quran dan Hadist. Samawat: Journal Of Hadith and Quranic Studies, 3(2).
Hasbi, N., Rahim, A. R., & Parwata, W. S. S. (2023). Penyuluhan Kesehatan dalam Menjaga Kebersihan Mulut dan Gigi di Sekolah Anak Tangguh, Lombok Barat. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 6(3), 573–578.
Jatmikowati, T. E., Nuraini, K., Winarti, D. R., & Adwitiya, A. B. (2023). Peran Guru dan Orang Tua dalam Pembiasaan Makan Makanan Sehat pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1279–1294.
Juwita, T., & Yunitasari, S. E. (2024). Pengaruh Keteladanan Orang Tua dalam Pembentukan Perilaku Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(6), 877–888.
Lastiana, V., & Mayra, Z. (2024). Penyiapan Menu Makanan Bergizi Seimbang dan Pembiasaan Pola Hidup Sehat di TK Islam Al Iman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11841–11858.
Maharwati, N. K., & Dinatha, N. M. (2023). Strategi Kepala Sekolah dalam Menerapkan Pendidikan Kesehatan Melalui Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 57–69.
Naimah, K. (2019). Mengembangkan Kecerdasan Sosial Emosional Anak Usia Dini melalui Kegiatan Makan Bersama di Sekolah. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 7(1), 63–85.
Parlaungan, J., Loihala, M., Tambunan, S. G. P., Mensen, R., & Tarmani, R. S. A. (2023). Pendidikan Kesehatan melalui 8 (Delapan) Pesan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Guru TK/PAUD. Penerbit NEM.
Pertiwi, P. I., & Furnamasari, Y. F. (2023). Sikap Guru terhadap Anak yang Malas Belajar di Kelas. Simpati: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 125–134.
Solichah, N., Solehah, H. Y., & Hikam, R. (2022). Persepsi serta Peran Orang Tua dan Guru terhadap Pentingnya Stimulasi Literasi pada Anak Usia Dini. Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3931–3943.
Suiraoka, I. P., St, S., Nur, R., Yuli Laraeni, S. K. M., Mataram, I. I. K. A., Dewantari, N. M., Sugiani, P. P. S., Wiardani, N. K., Sulendri, N. K. S., & Aladhiana Cahyaningrum, A. G. K. (2024). Kesehatan dan Gizi Anak untuk Usia Dini. Cv Rey Media Grafika.
Tanjung, R. (2020). Peran orangtua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di MasaPpandemi covid-19. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 64–73.
Wathon, A. (2023). Membangun Psikomotorik pada Anak Usia Dini melalui Kegiatan Menggambar di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Bustanul Athfal Kertosono. Edukasi Masyarakat, 1(1), 1–16.
Windarta, L. R. P. (2021). Pendidikan Kesehatan, Gizi dan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Bagi Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 40–48.
Published
2024-08-31
How to Cite
Hilmiah, & Malik, L. R. (2024). Peran Guru KB-TKIT Mardhatillah Dalam Penerapan Pola Hidup Sehat dengan Gizi Seimbang. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 9(2), 75-85. https://doi.org/10.21462/educasia.v9i2.260