The Implementation of Cooperative Learning Model in Indonesian Language Learning in Grade IV of Madrasah Ibtidaiyah Jayapura City
Abstract
This study evaluates implementing the Cooperative Learning learning model in Indonesian language learning in grade IV MIN Jayapura City. The research method used was graderoom action research consisting of two cycles. Each cycle includes planning, action, observation, and reflection stages. The research subjects were students of grade IV MIN Jayapura City. Data collection was carried out using observation techniques. The study results show that applying the cooperative learning model in learning Indonesian can increase students' creativity in learning. This increase can be seen from the results of observations, which showed a boost from the first cycle of 75.72% to 85.72% in the second cycle. Based on these data, it can be concluded that the implementation of the Cooperative Learning learning model in Indonesian language learning in grade IV MIN Jayapura City can increase student creativity in learning, as well as provide a more positive learning experience for students.
References
Abdiyah, L. (2021). Penerapan Teori Konstruktivistik Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal), 5(2). https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/55425/
Abidin, Z. (2022). Analisis Penggunaan Fasilitas masjid dalam Peningkatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1). https://doi.org/10.56146/edusifa.v7i1.35
Adi, H. (2020). Teori Belajar Behaviorisme Albert Bandura Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 10(1). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/lisanuna/article/view/7803
Agustyaningrum, N., & Pradanti, P. (2022). Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky: Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar? Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1). https://journal.upp.ac.id/index.php/absis/article/view/1440
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka, 2(1). http://journal.unpak.ac.id/index.php/salaka/article/view/1838
Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01).
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK Jurnal PAUD, 3(1). https://devjurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/pernik/article/view/4839
Amahorseya, M., & Mardliyah, S. (2023). Implikasi Teori Konstrutivisme Vygotsky Dalam Penerapan Model Pembelajaran Kelompok Dengan Sudut Pengaman Di Tk Anak Mandiri Surabaya. Jurnal Buah Hati, 10(1). https://ejournal.bbg.ac.id/buahhati/article/view/2024
Anggreani, D., Purnomo, E., & ... (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Literasi Cina Klasik Di Zi Gui Dengan Pendekatan Teori Behavioristik. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 5(2). https://waskita.ub.ac.id/index.php/waskita/article/view/220
Dewi, I. M. (2022). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif Tingkat SMP di Kabupaten Gunungkidul. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 11(1), 15–25. https://doi.org/10.21831/sakp.v11i1.17791
Dewi, L., & Fauziati, E. (2021). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar dalam Pandangan Teori Konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2). https://unimuda.e-journal.id/jurnalpendidikandasar/article/view/1207
Dhori, M. (2021). Analisis Teori Belajar Behavioristik dalam Proses Belajar Mengajar di SD Negeri 7 Kayuagung. HEUTAGOGIA: Journal of Islamic Education, 1(1). https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/HJIE/article/view/3916
Falentina, V., Muchyidin, A., & ... (2022). Van Hiele’s Theory and Think Pair Share Cooperative Learning Model and Their Effect on Madrasah Tsanawiyah Student’s Level of Mathematical Thinking. Journal of General Education and Humanities, 1(1). http://journal-gehu.com/index.php/gehu/article/view/2
Fiteriani, I., & Arni, S. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif dan Implikasinya pada Pemahaman Belajar Sains di SD/MI (Studi PTK di Kelas III MIN 3 WatesLiwa Lampung Barat). Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 94–115. https://doi.org/10.24042/terampil.v3i2.1191
Fitrianah, R. D. (2018). Konsep dan Relevansi Pendidikan Karakter dalam Khazanah Dunia Pendidikan Islam. At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam, 16(2), 359–359. https://doi.org/10.29300/attalim.v16i2.844
Fohlin, L., Sedem, M., & Allodi, M. (2021). Teachers’ Experiences of Facilitators and Barriers to Implement Theme-Based Cooperative Learning in a Swedish Context. Frontiers in Education, 6(1). https://doi.org/10.3389/feduc.2021.663846
Handika, H., Zubaidah, T., & ... (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 2(2). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/didaktis/article/view/11685
Hermansyah, H. (2020). Analisis Teori Behavioristik (Edward Thordinke) dan Implementasinya dalam Pembelajaran SD/MI. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/547
Idris, I. (2020). Perencanaan Pendidikan dalam Konteks Desentralisasi Pendidikan. Scolae: Journal of Pedagogy, 3(2). https://doi.org/10.56488/scolae.v3i2.83
Istiqomah, N., & Maemonah, M. (2022). Konsep Dasar Teori Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget. Khazanah Pendidikan, 5(2). http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/khazanah/article/view/10974
Kobandaha, I. M. (2021). Harmonisasi Kebijakan Kurikulum Pendidikan Islam dan Kurikulum Pendidikan Nasional. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 33–44. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v9i1.2054
Kurniawan, M., Wijayanti, O., & ... (2020). Problematika dan strategi dalam pembelajaran bahasa indonesia di kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1). http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/jrpd/article/view/7933
Kusumaningpuri, A., & Fauziati, E. (2021). Model pembelajaran RADEC dalam perspektif filsafat konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2). https://unimuda.e-journal.id/jurnalpendidikandasar/article/view/1169
Maula, F. H. (2020). Model Pendidikan Karakter Qur’ani di Raudhatul Athfal Labschool IIQ Jakarta. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 174–189. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.81
Metekohy, B., Sahertian, N., & Ming, D. (2021). Contribution of Token Type Cooperative Learning Models for in the Haruru Christian Middle School. Psychology and Education, 2. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3800520
Mifroh, N. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implementasinya Dalam Pembelajaran di SD/MI. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 1(3). https://siducat.org/index.php/jpt/article/view/144
Mohibu, Y., & Ismail, H. (2021). The Application of the Cooperative Learning Model (Picture and Picture) to Improve the Students’ Reading Skill. Langua :Journal of Linguistics, Literature, and Language Education, 4(2). https://indexily.com/public/article/read/11
Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika SD Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 6(1). https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jkpd/article/view/3574
Nainggolan, A., & Daeli, A. (2021). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya bagi Pembelajaran. Journal of Psychology Humanlight, 2(1). http://ejournal-iakn-manado.ac.id/index.php/humanlight/article/view/554
Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1). https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1103
Nuryati, N., & Darsinah, D. (2021). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2). https://unimuda.e-journal.id/jurnalpendidikandasar/article/view/1186
Prasetyawati, V. (2021). Metode Cooperative Learning dalam Meningkatkan Kualitas Hasil Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Epistema, 2(2), 90–99. https://doi.org/10.21831/ep.v2i2.41275
Putri, R., Suyadi, S., & Siregar, V. (2021). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19 Ditinjau Dari Teori Konstruktivisme. Journal of Integrated Elementary Education, 1(1).
Salsabilla, A., Cahyani, A., Rahmah, R., & ... (2022). The Problem with the Implementation of Cooperative Learning in Speaking Classes for Elementary School. Indonesian Journal of Elementary Education, 1(2). https://ejournal.almaata.ac.id/index.php/IJEETI/article/view/2307
Santika, I., & Sudiana, I. (2021). Insersi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau dari Perspektif Teoretis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(4). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPBS/article/view/42052
Saputro, M., & Pakpahan, P. (2021). Mengukur Keefektifan Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 4(1).
Shofiyani, A., Aisa, A., & Sulaikho, S. (2022). Implementasi Teori Belajar Behavioristik di MI Al-Asyari’ah Jombang. Al-Lahjah:Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kajian Linguistik, 5(2). https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/2890
Silalahi, T., & Hutauruk, A. (2020). The application of cooperative learning model during online learning in the pandemic period. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 3(3). https://pdfs.semanticscholar.org/7adc/fb33c85c1253086ccc5f7c56c1a8800fd33f.pdf
Suardipa, I., Widiara, I., & ... (2021). Urgensi Soft skill dalam Perspektif Teori Behavioristik. EdukasI: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1). http://stahnmpukuturan.ac.id/jurnal/index.php/edukasi/article/view/1393
Sukirman, S. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2). https://www.p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/42
Suparman. (2022). Gerakan Modernisasi Pendidikan Islam (Telaah Pemikiran Maulanasysyaikh TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid Tentang Pendidikan Islam di Lombok). An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(3), 186–200. https://doi.org/10.51806/an-nahdlah.v1i3.28
Suswandari, M. (2021). Peran Guru dalam Menstimulus Respon Anak melalui Teori Belajar Behavioristik. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 1(1). https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/absorbent_mind/article/view/781
Tamur, M., Subaryo, S., Ramda, A., & ... (2021). The Effect of Jigsaw Type of Cooperative Learning on Critical Thinking Ability of Junior High School Students. Journal of Honai Math, 4(2). http://journalfkipunipa.org/index.php/jhm/article/view/201
Uzma, A., Bano, N., Malick, N., & Ansari, S. (2021). A mixed method evaluation of cooperative learning using jigsaw classroom model in clinical pharmacology course. Research Square, 1(1). https://www.researchsquare.com/article/rs-1036508/latest.pdf
Yildiz, E., & Akdag, S. (2021). The Effects of Cooperative Learning and Writing to Learn Applications on Academic Achievement. International Journal of Progressive Education, 17(1). https://eric.ed.gov/?id=EJ1286391
Yulianto, D., & Nugraheni, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia: Effectiveness Of Online Learning in Indonesian Language Learning. DECODE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1). http://journal.umkendari.ac.id/index.php/decode/article/view/5