Konsep Kebijakan dan Implementasi Pendidikan Multikultural di Indonesia

  • Hikmah Hasanuddin Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Education, Multicultural

Abstract

A country known for its high level of pluralism is Indonesia. This can be likened to a double-edged sword, not only has the potential for progress, but also the potential for decline, this depends on the quality of its human resources. Of course, this shows how important multicultural education is in Indonesia. This research aims to explore the basic concepts of policy and implementation of multicultural education, as well as refreshing the urgency of multicultural education in Indonesia. The method used is literature study which involves collecting and analyzing information from written sources relevant to the research topic without conducting direct research. The research results identify the core principles of multicultural policy, implementation strategies, and their positive impact on inclusion and cross-cultural understanding in the educational environment. This research provides in-depth insight into the basic concepts of multicultural education policy and provides guidance for policy makers and educational practitioners to strengthen inclusion and diversity in educational institutions.

References

Agus Salim dan Wedra Aprison, Pendidikan Multikultural Berbasis Kearifan Lokal, Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia 3, No. 1, 2 Januari 2024.
Atin Supriatin dan Aida Rahmi Nasution, Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Praktik Pendidikan di Indonesia, Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar 3, No. 1, 3 Juni 2017.
Banks A James, Multikultural Education for Young Children: Racial and Ethnic Attitudes and Their Modification, NewYork: Macmillan, 1993.
Dera Nugraha, Urgensi Pendidikan Multikultural di Indonesia, Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan) 1, No. 2, 2 November 2020.
Dian Permana Dan Hisam Ahyani, Implementasi Pendidikan Islam Dan Pendidikan Multikultural Pada Peserta Didik, Jurnal Tawadhu 4, No. 1, 18 Mei 2020.
Faelasup, Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Multikultural Dalam Perspektif Filsafat Progresivisme Di SMAN 2 Sangatta Utara, Jurnal Pendidikan dan Keguruan, Vol 2, No. 1, Januari 2024.
Gusnia Fatimah Azzahra, Masduki Asbari, dan Annisa Shintya Ariani, Pendidikan Multikultural: Menuju Kesatuan Melalui Keanekaragaman,” Journal of Information Systems and Management (JISMA) 2, No. 6, 26 Oktober 2023.
Hairul Hadi dkk., Mengintegrasikan Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Resolusi Konflik Etnis, Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 9, No. 1, 25 Januari 2024.
Mahfud Choirul, Pendidikan Multikultural, (Yogyakarta :Pustaka Belajar, 2006).
Mae Afriliani, Magdalena, Dkk, Analisis Pendidikan Multikultural Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Keragaman Budaya, Journal On Education, Vol. 06, No. 02, Januari 2024.
Muhammad Abdul Gofur, Muhamad Fahmi Ridho Auliya, Dan Mukh Nursikin, “Konsep Dasar Pendidikan Multikultural,” Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan 1, No. 4, 12 Desember 2022.
Nadia Saputri Daulay dkk., Dampak Pendidikan Multikultural Diberikan Kepada Siswa Dalam Meningkatkan Rasa Nasionalisme Dan Sikap Toleransi Atas Perbedaan Di Lingkungan Sekolah:: Studi Kasus Di SMP Negeri 27 Medan Kelas IX-5, Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam 23, No. 1, 8 Februari 2024.
Nadila Wanti, Rusydi Ananda, dan Nuriza Dora, Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas IX Di Sekolah Multikultural SMPS Sultan Iskandar Muda, Aladalah: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora 2, No 2 , 27 Februari 2024.
Nur Latifah, Arita Marini, dan Arifin Maksum, Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka), Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara 6, No. 2, 28 Januari 2021.
Nurhasan Jakaria Umro, Urgensi Dan Implementasi Pendidikan Islam Multikultural Di Sekolah, Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam 8, No. 1, 29 April 2023.
Ridwan Ardi dan Erwin Eka Saputra, Implementasi Model Pendidikan Karakter Berbasis Multikultural, Catha of Journal: Creative and Innovative Research 1, No. 1, 31 Januari 2024.
Rustam Ibrahim, Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip, Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Islam, Addin 7, No. 1, 14 November 2015.
Sipuan Sipuan dkk., Pendekatan Pendidikan Multikultural, Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 8, No. 2, 6 Mei 2022.
Sulfan Hadi, M. Fatahurrahman Maha, Azizah Hanum OK, Implementasi Pendidikan Multikultural di SMP IT Danur Rasyid Silatong Kecamatan Simpang Kanan Kabupaten Aceh Singkil, Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 8, No. 1, Tahun 2024.
Uminati dan Ivan Septian Sufi, Impelementasi Pendidikan Berbasis Multikultural : Membentuk Karakter Siswa Menuju Indonesia Emas 2045, Jurnal JIMPS, Vol.9 No 1. 2024.
Ulya Naytul, Pendidikan Islam Multikultural Sebagai Resolusi Konflik Agama Di Indonesia, Fikrah : Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan Vol. 4, No. 1, 2016.
Wahyudin Darmalaksana, Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka Dan Studi Lapangan, Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2020.
Yoyo Zakaria Ansori, Indra Adi Budiman, dan Dede Salim Nahdi, “Islam Dan Pendidikan Multikultural,” Jurnal Cakrawala Pendas 5, No. 2, 7 Juli 2019.
Yuli Sudargini dan Agus Purwanto, Pendidikan Pendekatan Multikultural Untuk Membentuk Karakter dan Identitas Nasional di Era Revolusi Industri 4.0 : A Literature Review, Journal of Industrial Engineering & Management Research 1, No. 3, 10 November 2020.
Published
2024-04-25
How to Cite
Hasanuddin, H. (2024). Konsep Kebijakan dan Implementasi Pendidikan Multikultural di Indonesia. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 9(1), 31-43. https://doi.org/10.21462/educasia.v9i1.245