Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Menulis Pantun Menggunakan Media Gambar Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI Barito Kuala
Abstract
This research aimed to address the inadequate writing skills of fifth-grade students at MIN 3 Barito Kuala in Indonesian language class. Teachers faced challenges in selecting suitable learning media to achieve desired learning targets. The study implemented Classroom Action Research, focusing on fifth-grade students at MIN 3 Barito Kuala in South Kalimantan. Data collection involved observation sheets for teachers and students, as well as tests. The findings revealed that the use of visual aids in learning to write pantun positively impacted the teachers' activities, students' activities, and learning outcomes. Teacher activities improved from 81% (good) in cycle I to 92% (very good) in cycle II, indicating enhanced quality of the learning process. Student activities also improved significantly, increasing from 71% (good) in cycle I to 95% (very good) in cycle II, demonstrating increased participation and engagement. Moreover, student learning outcomes significantly improved, with completion rates increasing from 40% in cycle I to 90% in cycle II. Thus, it can be concluded that the effective application of visual aids enhances Indonesian language learning, particularly in the subject of pantun.
References
Ekawati, D., & Arifin, A. (2022). Pendekatan dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Teori, Konsep, dan Implementasi. An Nabighoh, 24(1), 111–126.
Hasanuddin, S. (2016). Hubungan Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMPN 2 Ponre Kaupaten Bone. Al-Iltizam, 1(1), 13–30.
Idris, H., Rahman, F., & Syarief, R. A. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Autoplay dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di MTS Kota Samarinda. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 04(01), 97–107.
Isyani. (2016). Media Gambar Yang Diproyeksikan Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas 3 SD Banyuripan. Teknodik, 20(2), 155–170.
Kohunussa, S., Harjito, & Sunarya. (2021). Bahan Ajar Pantun Nasihat Religi dengan Media Gambar Untuk Siswa SMP/MTs. Kabupaten Seram Bagian Timur Maluku. TEKS, 6(1), 53–67.
Kommariah, A., & Halimah, N. (2022). Ragam Pemanfaatan Buku Teks Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris di Kota Bitung Sulawesi Utara. Jurnal Ilmiah Iqra’ Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan [FTIK] IAIN Manado, 16(2), 180–196.
Nurdin, S. A. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Nurlaila, S., & Setyoningrum, M. U. (2022). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Materi Nilai nilai dalam Pancasila melalui metode Mind Mapping pada siswa kelas V MI Al Jihad Samboja. SIPPG, 1(1), 1–28.
Ramadanti, E., & Arifin, Z. (2021). Strategi Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Media Kartu Bergambar bagi Anak Usia Dini dalam Bingkai Islam dan Perspektif Pakar Pendidikan. KINDERGARTEN, 4(2), 173–187.
Rizal Pahlevieannur, M. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pradina Pustaka.
Saputra, M. R., Wardhana, K. E., & Effendy, R. (2021). Penggunaan Video Animasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. EDUCASIA, 6(3), 167–182.
Setia, R. (2019). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Penggunaan Media Pembelajaran. Al-Mujaddid, 1(2), 99–116.
Slamento. (2015). Implementasi penelitian tindakan kelas. SCHOLARIA, 5(3), 47–58.
Sugiyono, & Khojir. (2021). Materi alat dan metode pembelajaran dalam sistem pendidikan islam di era digital. El-Buhuth, 4(1), 125–142.
Sukardi. (2022). Metode Penelitian Pendidikan Tindakan Kelas: Implementasi dan Pengembangannya. PT Bumi Aksara.
Surastina. (2018). Pengantar Teori Sastra. Elmatera.
Surya, Y. F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Gamestournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajarmatematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 003 Bangkinang Kota. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 154–163. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.41
Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (Ptk) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01), 36–46. https://doi.org/10.29040/jie.v2i01.175
Tim Pengembang Ilmu Pendidikan. (2013). Ilmu dan Aplikasi pendidikan. Imperial Bhakti Utama.